Treningsformer

  • Cirkelfys

  • Sirkeltrening er morsom, funksjonell og utfordrende gruppetrening der vi trener vi på ulike stasjoner. Fokus er på utholdende styrketrening, med funksjonelle øvelser. Her bruker vi også redskap, f.eks. vektstenger, stepkasser, løse vekter, bosu–baller, kettlebells.

    Du trener styrke, balanse, bevegelighet, koordinasjon og kondisjon på en tøff og morsom måte.
    Ledes av instruktører som veileder og pepper underveis.

    • 60 min

     

     

    Sirkeltreningen ligger på middels nivå eller over og krever en viss kroppskontroll og en treningsvant kropp.

 

 
F&S JYMPA

Noen kaller det aerobics, vi kaller det Jympa.
Bevegelse til musikk, enklere enn aerobics, effektiv trening der bevegelsesglede står i fokus.
Jympa er kjerneproduktet i Friskis&Svettis.
Alle Friskis&Svettisforeninger har Jympa på timeplanen. Den  finnes i de klassiske variantene - start, basis, middels og intensiv - der navnet også beskriver intensitetsnivået.
I tillegg finnes et bredt utvalg av andre varianter "spesialjympa".
Basis, Middels og Intensiv har samme oppbygning. Først oppvarming, etterfulgt av bevegelighet, styrke og kondisjon i to omganger, før timene avsluttes med nedtrapping, uttøyning og avspenning. På Start er opplegget litt "roligere", med en styrkeblokk etterfulgt av en runde kondisjonstrening. Men også her tar alle treningsmomentene like lang tid. Det betyr at Jympa er like allsidig uansett hvilket nivå du velger.I tillegg til disse grunnvariantene, finnes det flere typer treningstimer der man f.eks. har mer fokus på kondisjon, som Puls/middels eller Puls/basis. Vedhenget middels og basis viser på hvilket nivå treningen ligger
 


 
Yoga 1

 

Her er det ikke prestasjon som er i fokus, men pust, tilstedeværelse og ro. Du trenger ikke å ha forkunnskaper om yoga for å delta på denne timen.
Med enkle, sikre og trygge øvelser (asanas) for pust, bevegelighet, balanse og styrke har vi ønsket å skape en rolig og meditativ trening. En opplevelse der prestasjonskravene uteblir og tilstedeværelse og ro innfinner seg.
Friskis&Svettis Yoga bygger på den klassiska Hahta–yogaens prinsipper og er vår egen yogaform utviklet i harmoni med Friskis&Svettis idé.
 
Møt opp til timen i god tid. Vi vil helst unngå forstyrrelser etter at timen har startet.
Vi har noen Yogamatter for utlån. Har du egen - ta den med. Ta med et teppe som du kan ha over deg på slutten av timen. 

 

 

IntervallFlex 

Kombi: Intervall & bevegelighet

Høyintensiv intervalløkt på ca. 25 minutter som avsluttes med 20 minutter bevegelighetstrening.

Etter en enkel oppvarming kjører vi en intervalldel på ca 25 minutter, der vi kombinerer styrke– og kondisjonstrening med enkle, reale og effektive øvelser. Deretter kommer en Flex–del på 20 min, dvs. bevegelighetstrening. Flex–trening handler om vår evne til store bevegelsesutslag med kontroll, balanse og stabilitet. 

Varighet 60 minutter

Flex 

utfordrer og forbedrer din funksjonelle bevegelighet, dvs. den fleksibilitet som kroppen trenger for å fungere bra i hverdagen.

Du myker opp og strekker ut musklene. En om gangen eller i totaløvelser for hele kroppen. Dette er fokusert trening med dynamiske, tydelige og energifylte øvelser og god instruksjon.

Passer for deg som er litt treningsvant og vil komplettere treningen din med ekstra bevegelighetstrening.



F&S VEKTSTANG
Styrketrening i gruppe

Effektiv og morsom trening der vi bruker vektstang, drivende musikk og tydelige instruksjoner.
F&S Vektstang består av styrketrening for ben, hofter, rygg, mage, bryst, skuldre og armer.
Treningen er dynamisk med visse statiske innslag. Belastningen bestemmer du selv gjennom hvor mye vekter du velger å legge på vektstangen.

Spinn/vektstang

Vi begynner med en økt med spinning (se ovenfor). Deretter forflytter vi oss til vektstangsalen, der vi avslutter med en god styrkeøkt. Treningen varer totalt 90 minutter. Her får du en real treningsøkt med både styrke og kondisjon.  


F&S SPINN

Spinn 55

Spinn 55 er det vi kan kalle en distanse eller langkjøring. Det er grunntrening som du i utgangspunktet skal kunne kjøre hver dag om du ønsker det.
Opplegget er enkelt; vi jobber oss opp i puls gjennom oppvarmingen og ligger så på et behagelig, men effektivt nivå i 35 minutter før vi slipper pulsen ned igjen, tøyer ut og sier oss ferdige. Treningen er en ren kondisjonstrening med mer eller mindre innslag av naturlige pulshøyninger, uten av vi kommer opp på de høyeste toppene eller slipper oss ned i hvilemodus.
Der vi tidligere har skilt på intensitet med navnene Basis, Middels og Intensiv, flytter vi nå fokuset over på hvordan din opplevelse som deltager er. Vi snakker om anstrengelsesnivå. I kondisjonsdelen trener du på et nivå som du kjenner som "noe anstrengende" opp til "mye anstrengende", og du bestemmer selv hvor du vil havne på akkurat denne treningen.
Hardt og slitsomt eller overkommelig for oss alle?
Treningsopplegget er forutsigbart og gjennomtenkt og som alltid på Friskis&Svettis treninger så er musikken er et viktig verktøy for motivasjonen– og for å havne i den rette stemningen. Lederen guider deg gjennom timen slik at du får både utfordringer og mer tillatende sekvenser hvor du kan slippe deg noe ned i roligere partier. Fremdeles ønsker vi å gi deg en trening som ligger under melkesyreterskelen, noe som gjør at treningen blir anstrengende, men ikke ubehagelig. Likevel er det rom for deg som vil trøkke til, akkurat som det er rom for deg som vil ta det roligere en dag.

Spinn intervall pyramide

Både og....
En tøff spinningtime med intervaller som bygges opp etter pyramideprinsippet.
Grunntanken er å øke eller minske intervallenes lengde for så å vende tilbake til utgangspunktet og starte forfra igjen. Intervallene beveger seg fra 1 til 4 minutter, med korte pauser mellom hvert drag. Her får du en variert, morsom og effektiv trening!
Timen varer i 60 minutter!

Spinn intervall

Spinning etter intervallprinsippet.
Vi jobber med kortere intervaller, men med høyere intensitet enn på vår tradisjonelle langintervalltime. Timene varer i totalt 60 minutter.

Spinn mix

Blandet spinning. Noe lett og noe tungt.

Første lørdag i måneden har vi dobbeltime.


F&S Jogging

Trivelig gruppetrening

For mange kan jogging være selve treningsfavoritten. Det kan være en egen treningsform, eller man kan supplere jogging med f.eks. mer styrkerelatert trening. Man kan jogge alene, med en venn eller hvorfor ikke i en gruppe? Fordelene med å jogge i en gruppe er spesielt store dersom du synes det er vanskelig finne et riktig joggetempo, eller om du sliter med å jogge regelmessig. Det kan også være en vesentlig fordel for deg som trives med tryggheten og fellesskapet i en gruppe og et engasjert lederskap.



Sist endret av: Nils Svanes. Sist endret dato/tid: 20.02.2017 13:14:34

Anteo utvecklas av Defendo Sverige AB, 2007-2018 #95